יוני 28, 2026
נהלל 4, חדרה
חדשות

הממשל האמריקאי מהדק את האחיזה על שחרור מודלי ה-AI

משהו עקרוני משתנה בעולם הבינה המלאכותית. בפעם הראשונה, חברת AI אמריקאית השיקה את המודל החזק שלה תחת רשימת גישה שמנוהלת על ידי הממשל, כשהממשל האמריקאי מאשר כל לקוח בנפרד. מדובר ב-GPT-5.6 של OpenAI, ויחד עם השבתת המודלים של Anthropic שקרתה שבועיים קודם לכן, מצטיירת מגמה ברורה, הממשל האמריקאי לוקח שליטה על השאלה אילו מודלי AI מתקדמים ישוחררו, ולמי. בכתבה הזו נסביר מה קרה, למה, ומה המשמעות.

מה קרה בדיוק

ב-26 ביוני 2026 השיקה OpenAI את GPT-5.6, סדרת מודלים חדשה, אבל בצורה חריגה מאוד. במקום שחרור לכולם, המודל הושק כתצוגה מקדימה מוגבלת לכ-20 חברות בלבד, שכל אחת מהן אושרה אישית על ידי הממשל האמריקאי. הגישה ניתנה בארצות הברית בלבד, והממשל מאשר אותה לקוח אחר לקוח לאורך תקופת התצוגה המקדימה, כאשר OpenAI אף שיתפה את פרטי השותפים עם הרשויות הפדרליות. החברה הצהירה שהיא מתכננת להרחיב את הגישה בשבועות הקרובים.

זו הפעם הראשונה שמודל בינה מלאכותית מהשורה הראשונה משוחרר תחת רשימת גישה שמנוהלת על ידי הממשל, ולא לפי החלטה מסחרית של החברה בלבד.

למה הממשל מתערב

הבקשה הגיעה מגופים בממשל שעוסקים בסייבר ובמדע, מתוך חשש לביטחון הלאומי. המוקד הוא היכולות המתקדמות של המודלים בתחום הסייבר, כלומר היכולת שלהם לאתר חולשות אבטחה ולהאיץ תקיפות. הבסיס החוקי הוא צו נשיאותי מ-2 ביוני, שמבקש מחברות ה-AI לתת לממשל גישה מוקדמת של עד 30 יום למודלים בעלי יכולות סייבר מתקדמות, לפני שחרורם. חשוב לציין שהצו דווקא דוחה רישוי כפוי, כלומר הוא מבוסס על שיתוף פעולה ולא על חובה חוקית מלאה.

ההיגיון מאחורי המהלך הוא מניעת שימוש לרעה. כשהגישה הראשונית ניתנת רק לגורמים שאפשר לאמת אותם ואת השימוש שלהם, הרשויות יכולות להשהות גישה ולחקור אם מתגלה שימוש זדוני, עוד לפני שנזק מתפשט. OpenAI מצדה אמרה שלדעתה המודל החדש טוב יותר בלעזור לאנשים למצוא ולתקן חולשות מאשר בביצוע מתקפות מקצה לקצה, ושיכולותיו אינן מגיעות לרמה הקריטית שהגדירה לעצמה.

ההקשר, זה לא המקרה הראשון

המהלך הזה לא קרה בחלל ריק. שבועיים קודם לכן, הממשל הורה ל-Anthropic להשבית את המודלים Fable 5 ו-Mythos 5, בעקבות דיווח על פריצה של מנגנוני ההגנה, וזו הייתה הפעם הראשונה שהממשל הוציא מהאוויר מודל מסחרי. Anthropic צייתה, אך מתחה ביקורת על הצעד וכינתה אותו לא פרופורציונלי, והזהירה שאם גישה כזו תוחל על כל התעשייה, היא תיאלץ לעצור את כל ההשקות של מודלים מתקדמים.

ההבדל בין שני המקרים מעניין. אצל Anthropic מדובר היה בהשבתה גורפת, ואילו אצל OpenAI מדובר בתצוגה מקדימה מבוקרת, שמתחילה במספר שותפים מאושרים ומתרחבת בהדרגה. אבל יחד, שני האירועים משדרים אותו מסר, ביקורת ממשלתית לפני שחרור הופכת מחריג לדפוס קבוע.

העמדות, שיתוף פעולה מול ביקורת

מעניין לראות איך שתי החברות הגיבו אחרת. OpenAI בחרה בשיתוף פעולה, אך הבהירה במפורש שהיא לא רואה בגישה הזו פתרון אידיאלי או בר קיימא, אלא צעד זמני בדרך לשחרור רחב יותר. החברה אף ציינה שלדעתה הממשל עדיין שם לנגד עיניו את התחרותיות של ארצות הברית בתחום, ושמדובר בתקופת ביניים שבה הממשל הכריז על כוונה לבדוק מודלים אך טרם פירט איך התהליך יעבוד. Anthropic, לעומת זאת, צייתה אך הביעה התנגדות עקרונית חריפה יותר.

מה ששתיהן חולקות הוא הסתייגות מהמשך המגמה. גם מנכ"ל OpenAI אמר בעבר שמעורבות ממשלתית ארוכת טווח באופן שחרור המודלים היא דבר לא רצוי בעיניו. במילים אחרות, החברות משתפות פעולה בטווח הקצר, אבל לא בהכרח מסכימות עם הכיוון לטווח הארוך.

המבט העסקי

לעסקים שמתכננים להישען על מודלי AI מתקדמים, נכנס כאן משתנה חדש לגמרי. עד היום, השאלה מתי ואיך תקבלו גישה למודל הייתה בעיקר עניין של חוזה ושל מוכנות טכנית. עכשיו נוסף לזה גורם נוסף, אישור ממשלתי, שיכול להשפיע על לוח הזמנים ועל עצם הזמינות, ולעיתים אף לחסום גישה ממשתמשים מחוץ לארצות הברית. המשמעות היא שלוח הזמנים של אימוץ טכנולוגיה כבר לא תלוי רק בחברה שמפתחת אותה.

מבחינה מעשית, עבור רוב העסקים, המודלים מהדור הקודם נשארים לעת עתה האפשרות הריאלית לעבודה שוטפת, פשוט כי הם זמינים וברורים. ובמבט רחב יותר, יש כאן נקודה חשובה, מי ששולט בקריטריונים לאישור, שולט בפועל על לוח הזמנים של הפצת ה-AI המתקדם בעולם.

בשורה התחתונה מה שאנחנו רואים הוא שינוי מבני. עבור המודלים החזקים ביותר, אישור ממשלתי הופך לתנאי לשחרור, ולא למחשבה שבדיעבד. שתי החברות והממשל מציגים זאת כצעד זמני שמטרתו ביטחון ובטיחות, אבל התקדים משמעותי. במקביל, חברות סיניות ממשיכות לשחרר מודלים פתוחים בלי מגבלות דומות, מה שמעלה שאלות לגבי התחרותיות. נראה שהעידן שבו החברה המפתחת לבדה החליטה מתי ולמי לשחרר את המודל החזק שלה, מתחיל להשתנות.


1. מה קרה עם שחרור GPT-5.6?
ב-26 ביוני 2026 השיקה OpenAI את GPT-5.6, סדרת מודלים חדשה, אבל בצורה חריגה מאוד. במקום שחרור לכולם, המודל הושק כתצוגה מקדימה מוגבלת לכ-20 חברות בלבד, שכל אחת מהן אושרה אישית על ידי הממשל האמריקאי. הגישה ניתנה בארצות הברית בלבד, והממשל מאשר אותה לקוח אחר לקוח לאורך תקופת התצוגה המקדימה, כאשר OpenAI אף שיתפה את פרטי השותפים עם הרשויות הפדרליות. זו הפעם הראשונה שמודל בינה מלאכותית מהשורה הראשונה משוחרר תחת רשימת גישה שמנוהלת על ידי הממשל, ולא לפי החלטה מסחרית של החברה בלבד.

2. למה הממשל מתערב?
הבקשה הגיעה מגופים בממשל שעוסקים בסייבר ובמדע, מתוך חשש לביטחון הלאומי. המוקד הוא היכולות המתקדמות של המודלים בתחום הסייבר, כלומר היכולת שלהם לאתר חולשות אבטחה ולהאיץ תקיפות. הבסיס החוקי הוא צו נשיאותי מ-2 ביוני, שמבקש מחברות ה-AI לתת לממשל גישה מוקדמת של עד 30 יום למודלים בעלי יכולות סייבר מתקדמות לפני שחרורם, אם כי הצו דווקא דוחה רישוי כפוי ומבוסס על שיתוף פעולה ולא על חובה חוקית מלאה. ההיגיון הוא מניעת שימוש לרעה: כשהגישה הראשונית ניתנת רק לגורמים שאפשר לאמת, הרשויות יכולות להשהות גישה ולחקור אם מתגלה שימוש זדוני עוד לפני שנזק מתפשט.

3. איך זה קשור למקרה של Anthropic?
המהלך לא קרה בחלל ריק. שבועיים קודם לכן הממשל הורה ל-Anthropic להשבית את המודלים Fable 5 ו-Mythos 5, בעקבות דיווח על פריצה של מנגנוני ההגנה, וזו הייתה הפעם הראשונה שהממשל הוציא מהאוויר מודל מסחרי. Anthropic צייתה אך מתחה ביקורת על הצעד וכינתה אותו לא פרופורציונלי. ההבדל בין המקרים מעניין: אצל Anthropic מדובר היה בהשבתה גורפת, ואילו אצל OpenAI מדובר בתצוגה מקדימה מבוקרת שמתחילה במספר שותפים מאושרים ומתרחבת בהדרגה. אבל יחד, שני האירועים משדרים אותו מסר: ביקורת ממשלתית לפני שחרור הופכת מחריג לדפוס קבוע.

4. איך הגיבו שתי החברות?
שתי החברות הגיבו אחרת. OpenAI בחרה בשיתוף פעולה, אך הבהירה במפורש שהיא לא רואה בגישה הזו פתרון אידיאלי או בר קיימא, אלא צעד זמני בדרך לשחרור רחב יותר, וציינה שלדעתה הממשל עדיין שם לנגד עיניו את התחרותיות של ארצות הברית. Anthropic, לעומת זאת, צייתה אך הביעה התנגדות עקרונית חריפה יותר. מה ששתיהן חולקות הוא הסתייגות מהמשך המגמה, וגם מנכ"ל OpenAI אמר בעבר שמעורבות ממשלתית ארוכת טווח באופן שחרור המודלים היא דבר לא רצוי בעיניו. במילים אחרות, החברות משתפות פעולה בטווח הקצר, אבל לא בהכרח מסכימות עם הכיוון לטווח הארוך.

5. מה המשמעות לעסקים?
לעסקים שמתכננים להישען על מודלי AI מתקדמים נכנס כאן משתנה חדש לגמרי. עד היום, השאלה מתי ואיך תקבלו גישה למודל הייתה בעיקר עניין של חוזה ושל מוכנות טכנית, אך עכשיו נוסף גורם נוסף, אישור ממשלתי, שיכול להשפיע על לוח הזמנים ועל עצם הזמינות, ולעיתים אף לחסום גישה ממשתמשים מחוץ לארצות הברית. המשמעות היא שלוח הזמנים של אימוץ טכנולוגיה כבר לא תלוי רק בחברה שמפתחת אותה. מבחינה מעשית, עבור רוב העסקים המודלים מהדור הקודם נשארים לעת עתה האפשרות הריאלית לעבודה שוטפת, פשוט כי הם זמינים וברורים. ובמבט רחב יותר, מי ששולט בקריטריונים לאישור שולט בפועל על לוח הזמנים של הפצת ה-AI המתקדם בעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *